Η ομορφιά πηγάζει από μέσα μας και γνωρίζουμε καλά πως αν θέλουμε να βγάζουμε προς τα έξω τον πιο λαμπερό εαυτό μας, πρέπει να ενυδατώνουμε τον οργανισμό μας πίνοντας επαρκή ποσότητα νερού. Είναι όμως τα «8 ποτήρια την ημέρα» ο χρυσός κανόνας ή ισχύει κάτι διαφορετικό;

Ενώ φυσικά δεν κάνετε κάτι λάθος αν πίνετε 8 ποτήρια νερό ημερησίως, δεν σημαίνει ότι αυτή η ποσότητα είναι καθολικός νόμος που πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα. «Πρόκειται για μια απλουστευμένη προσέγγιση της ενυδάτωσης που παραβλέπει παράγοντες που συμβάλλουν στην πρόσληψη νερού», λέει η διαιτολόγος Erin Barnett. Εξάλλου, μην ξεχνάτε πως η πρόσληψη νερού γίνεται και από άλλες πηγές, όπως τα τρόφιμα και τα αφεψήματα που μπορεί να καταναλώνετε κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αν θέλετε, λοιπόν, να υπολογίσετε πόσο νερό χρειάζεστε τη μέρα για να παραμένετε ενυδατωμένη, υγιής και όμορφη μέσα-έξω, τότε οι διαιτολόγοι Erin Barnett και Laila Ouldibbat σας δίνουν τις απαντήσεις που ψάχνετε!

Το βάρος σας παίζει σημαντικό ρόλο
Η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα πρόσληψης υγρών είναι περίπου 11,5 φλιτζάνια για τις γυναίκες. Η Barnett εξηγεί ότι η συγκεκριμένη μέτρηση «καθορίστηκε γενικά για υγιή άτομα, λαμβάνοντας υπόψη μόνο την ηλικία και το φύλο τους», ωστόσο οι ανάγκες μας σε νερό μπορεί να αυξομειώνονται ανάλογα με «τον τρόπο ζωής, το πόσο δραστήριες είμαστε και τη γενικότερη κατάσταση της υγείας μας».

«Οι ανάγκες σε υγρά μπορούν επίσης να μεταβληθούν από το βάρος αλλά και τη σύνθεση του σώματος ενός ατόμου», διευκρινίζει η Laila Ouldibbat, η οποία επισημαίνει ότι η Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας των ΗΠΑ βασίζει τις συστάσεις της στο βάρος ενός ατόμου: «Συνιστά 30 έως 35 mL υγρών την ημέρα για κάθε κιλό που ζυγίζει ένας υγιής ενήλικας. Επομένως για ένα άτομο βάρους 68 κιλών, οι ανάγκες σε υγρά θα ήταν περίπου 2 λίτρα». Αυτός ο υπολογισμός δεν διαχωρίζει την πρόσληψη νερού από την τροφή, οπότε αν τρώτε πολλά φρούτα και λαχανικά με υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, η ποσότητα νερού που πρέπει να πίνετε μπορεί να είναι χαμηλότερη.

Όμως, εξηγεί, υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι συστάσεις με βάση το βάρος μπορεί να μην ισχύουν, όπως σε περιπτώσεις παχυσαρκίας ή ανορεξίας όπου είναι σημαντικό να ρωτήσετε τον γιατρό σας.

Οι ανάγκες σας σε νερό μπορεί να αλλάζουν καθημερινά
Για να περιπλέξει τα πράγματα και να αποδείξει ότι δεν υπάρχει σταθερή ποσότητα νερού που χρειάζεστε κάθε μέρα, η Ouldibbat λέει: «Οι στόχοι πρόσληψης νερού μπορούν να αλλάζουν καθημερινά, ανάλογα με το επίπεδο δραστηριότητάς σας, πόσο ιδρώνετε μέσα στην ημέρα και την εποχή». Εν ολίγοις, όσο περισσότερο ιδρώνετε, τόσο περισσότερο νερό χρειάζεται να πίνετε. Το ίδιο το σώμα σας θα το «απαιτήσει», αφού θα νιώθετε περισσότερη δίψα.

Το πόσο πρέπει να πίνετε επηρεάζεται και από την ηλικία σας, αλλά και τη γενικότερη υγεία σας. «Η αυξημένη πρόσληψη νερού είναι συνήθως απαραίτητη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού», σημειώνει η Bartlett. Η ίδια προσθέτει πως υπάρχουν κι άλλοι λόγοι για τους οποίους μπορεί να χρειαστεί να πίνετε περισσότερο νερό όπως αν είστε άρρωστες (υπάρχει λόγος που οι γιατροί συνιστούν να πίνετε πολλά υγρά όταν δεν είστε καλά), αν έχετε ορισμένες παθήσεις, αν παίρνετε συγκεγκριμένα φάρμακα ή αν έχετε διάρροια. Η Ouldibbat συμπληρώνει: «Οι ανάγκες σε υγρά αυξάνονται καθώς τα άτομα πλησιάζουν τα γηρατειά».

Υποκειμενική κρίση
Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να προσέξετε είναι το πώς αισθάνεστε εσείς σχετικά με το νερό και τη δίψα σας. Προφανώς, αν έχετε κάνει τους υπολογισμούς και έχετε πιει τη συνιστώμενη δόση νερού αλλά διψάτε ακόμα, τότε πιείτε περισσότερο νερό. Ωστόσο, αν πιστεύετε ότι χρειάζεστε υπερβολική ποσότητα νερού για να ξεδιψάσετε, αυτό μπορεί να είναι ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά. Συμβουλευτείτε τον γιατρό σας ή έναν ειδικό σε θέματα διατροφής για να σας βοηθήσει σε αυτές τις περιπτώσεις.

Τι γίνεται με άλλα ροφήματα όπως καφές, τσάι, σόδα, χυμούς;
Αν είστε λάτρις του καφέ, τότε να ξέρετε πως η καφεΐνη έχει διουρητική δράση. Και φυσικά, τα ζαχαρούχα ροφήματα είναι γεμάτα θερμίδες. Η Ouldibbat και η Barnett υποστηρίζουν ότι το νερό είναι η καλύτερη επιλογή για να παραμείνουμε ενυδατωμένες.

Πώς θα καταλάβετε αν είστε αφυδατωμένη
Εκτός από το να διψάτε, υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να καταλάβετε πως είστε αφυδατωμένη. Η Ouldibbat συνιστά να κοιτάτε το δέρμα σας. «Τσιμπήστε λίγο το δέρμα στο πάνω μέρος του χεριού σας. Αν το δέρμα έρχεται αμέσως στη φυσική κατάσταση, τότε είστε ενυδατωμένη». Το αφυδατωμένο δέρμα, ωστόσο, «θα χρειαστεί λίγο χρόνο για να επανέλθει στο φυσιολογικό. Όσο πιο ενυδατωμένο είναι το δέρμα, τόσο πιο ελαστικό είναι», λέει.

Η Bartlett απαριθμεί μερικά άλλα σημάδια που μπορεί να σημαίνουν ότι δεν παίρνετε αρκετό νερό: σκούρα ούρα, μειωμένη ούρηση, ξηροστομία ή/και ξηροδερμία, πονοκέφαλοι, ζαλάδα.

4 τρόποι για να πίνετε περισσότερο νερό
Αν δυσκολεύεστε με την καθημερινή πρόσληψη νερού, τότε δοκιμάστε έναν από τους παρακάτω τρόπους για να αυξήσετε την ποσότητα που πίνετε:

#1. Πιείτε ένα ποτήρι νερό μόλις ξυπνήσετε. Αφήστε ένα ποτήρι στο κομοδίνο σας για να μην το ξεχνάτε.

#2. Επενδύστε σε ένα όμορφο επαναχρησιμοποιούμενο μπουκάλι νερού. Ψάξτε για ένα που μπορεί να κρατήσει το νερό σας κρύο για 12 ή περισσότερες ώρες.

#3. Ορίστε υπενθυμίσεις στο τηλέφωνό σας και βάλτε τις να χτυπούν περίπου κάθε μία ώρα.

#4. Έχετε παντού γεμάτα μπουκάλια με νερό. Φυλάξτε τα μπουκάλια σε μέρη όπως το αυτοκίνητο, το υπνοδωμάτιο και το γραφείο σας, ώστε να μην ξεμένετε ποτέ.

ourlife.gr

(Επισκέφθηκε 2 φορές, 1 επισκέψεις σήμερα)