Εξελικτικά, δεν είμαστε φτιαγμένοι να είμαστε διαρκώς έτσι. Η κατάσταση μάχης ή φυγής είναι η φυσική μας απόκριση στο στρες, που μας επιτρέπει να ξεφύγουμε από έναν άμεσο κίνδυνο. Κάποτε αυτό ήταν να ξεφύγουμε από ένα άγριο ζώο. Είναι μια απόκριση που προορίζεται να είναι σύντομη. Αλλά το άγχος με το οποίο ζούμε πολλοί από εμάς καθημερινά την καθιστά διαρκή και χρόνια κατάσταση, προσθέτει η ίδια.

Τι προκαλεί το διαρκές στρες στον οργανισμό
 
Αυτή η φάση μάχης ή φυγής είναι έργο του συμπαθητικού νευρικού σας συστήματος. Η δουλειά του είναι να ενεργοποιείται σε μια επικίνδυνη κατάσταση και να μας δώσει θάρρος και εγρήγορση για να μείνουμε ασφαλείς. Η αναπνοή μας γίνεται ρηχή, η καρδιά μας χτυπάει δυνατά και οι κόρες των ματιών μας διαστέλλονται. Οι ερευνητές λένε ότι η μακροχρόνια ενεργοποίηση αυτού του συστήματος αντιμετώπισης του στρες έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία, όπως αυξημένο κίνδυνο για παχυσαρκία, καρδιακές παθήσεις, καρκίνο και πολλές άλλες ασθένειες.

Στην αντίθετη πλευρά της εξίσωσης βρίσκεται το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα, από όπου προέρχεται η πιο “ήρεμη” διάθεση του ατόμου. Ονομάζεται επίσης και απόκριση "ξεκούρασης και πέψης". Όταν ενεργοποιείται το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα, ο οργανισμός μας επιβραδύνει τον κύκλο του. Ο καρδιακός ρυθμός μειώνεται και αναπνέουμε πιο εύκολα.

Το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα ενεργοποιείται όταν το σώμα γνωρίζει ότι δεν κινδυνεύει και ότι μπορεί να ρίξει τις άμυνες προστασίας του. Πράγματα όπως οι βαθιές αναπνοές, η ήπια άσκηση και -το μαντέψατε- το γέλιο, μπορούν να ηρεμήσουν τα νεύρα και να διακόψουν την καταστροφική επίδραση της κατάστασης μάχης ή φυγής.

Τα οφέλη που έχει το γέλιο στην υγεία μας

Η ενεργοποίηση του παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος μέσω του γέλιου μπορεί να είναι ένα όφελος για ολόκληρο το σώμα, λέει η δρ. Tworek. Δείτε με ποιους τρόπους:

1. Ανακούφιση από το άγχος

Το να μοιράζεστε στιγμές διασκέδασης και γέλια με φίλους και οικογένεια (ή ακόμα και μόνοι σας, παρακολουθώντας μια ταινία ή αστεία βίντεο ή οτιδήποτε άλλο σας διασκεδάζει) μειώνει τα επίπεδα άγχους σας.

“Το γέλιο σε κάνει να νιώθεις πιο χαλαρός γιατί αφοπλίζει το νευρικό σου σύστημα. Εκείνη τη στιγμή δεν έχει σημασία τίποτα άλλο εκτός από τη γνήσια χαρά που νιώθουμε”, λέει η δρ. Tworek.

2. Ενίσχυση των κοινωνικών δεσμών

Το χιούμορ είναι ένα από τα κορυφαία χαρακτηριστικά που αναφέρουν οι άνθρωποι όταν μιλούν για τον/την σύντροφο που θα ήθελαν.

Και υπάρχει λόγος γι’ αυτό. Οι άνθρωποι είμαστε κοινωνικά πλάσματα και το να μοιραζόμαστε καλές στιγμές είναι ένας τρόπος για να βρούμε κοινά σημεία και να έλθουμε πιο κοντά.

“Το χιούμορ και το γέλιο δημιουργούν φυσικούς δεσμούς μεταξύ μας. Πες ότι συναντάς κάποιο καινούργιο άτομο. Αν μπορείς να πετάξεις ένα αστείο και να το κάνεις να γελάσει, είναι σαν να αντιλαμβάνεστε και οι δύο ότι είστε συμβατοί, ότι καταλαβαίνετε ο ένας τον άλλον, και έτσι αρχίζεις να νιώθεις ότι μπορείς να είσαι ο αυθεντικός σου εαυτός με αυτό το άτομο”, λέει η δρ. Tworek.

3. Το γέλιο αυξάνει το οξυγόνο στο σώμα

Όταν γελάτε δυνατά εισπνέετε άφθονο επιπλέον οξυγόνο, το οποίο μειώνει τον καρδιακό σας ρυθμό και διεγείρει το παρασυμπαθητικό νευρικό σας σύστημα.

“Όταν παίρνουμε όλο αυτό το οξυγόνο στα όργανά μας, ο καρδιακός μας ρυθμός μειώνεται και όποια ομίχλη του εγκεφάλου, διαλύεται. Είναι το αντίθετο της αντίδρασης στο στρες. Το αυξημένο οξυγόνο μπορεί να σας βοηθήσει να σκεφτείτε πιο καθαρά και απλώς να αφεθείτε στις αισθήσεις σας”, εξηγεί η δρ. Tworek.

4. Υγεία της καρδιάς

Έρευνες δείχνουν ότι το γέλιο μπορεί να μειώσει τις ορμόνες του στρες, να μειώσει τη φλεγμονή στις αρτηρίες και να αυξήσει την HDL, την “καλή” χοληστερόλη.

Τρεις τρόποι με τους οποίους το γέλιο μπορεί να σας δώσει μια πιο υγιή καρδιά:

Αυξημένη ροή αίματος
Λιγότερες ορμόνες του στρες, οι οποίες προκαλούν συστολή των αιμοφόρων αγγείων
Χαμηλότερος κίνδυνος καρδιακής προσβολής

Πηγή: onmed.gr

(Επισκέφθηκε 3 φορές, 1 επισκέψεις σήμερα)