Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) εξαπλώνεται ραγδαία σε κάθε τομέα φέρνοντας τεράστιες αλλαγές σε όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Από το ChatGPT και την αναγνώριση προσώπου έως τους εικονικούς βοηθούς, τα chatbot και τα αυτόνομα οχήματα, τα εργαλεία AI χρησιμοποιούνται πλέον στην καθημερινή ζωή. Εξαιτίας αυτού, πολλοί γονείς αναγνωρίζουν ότι τα παιδιά τους πρέπει να μάθουν περισσότερα γι’ αυτά τα δημοφιλή εργαλεία, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο μπορούν να τα αξιοποιήσουν στη μελλοντική τους σταδιοδρομία.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι μια έρευνα που ανατέθηκε από γνωστό τεχνολογικό κολοσσό διαπίστωσε ότι το 88% των γονέων πιστεύει ότι η γνώση της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι κρίσιμη για τη μελλοντική εκπαίδευση και καριέρα του παιδιού τους, αλλά εξίσου πολλοί αμφιβάλλουν (ή δεν γνωρίζουν) εάν η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί μέρος της διδακτέας ύλης.
Τεχνητή νοημοσύνη
Η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί σημείο τομής μεταξύ πολλαπλών επιστημών όπως της πληροφορικής, της ψυχολογίας, της φιλοσοφίας, της νευρολογίας, της γλωσσολογίας και της επιστήμης μηχανικών, με στόχο τη σύνθεση ευφυούς συμπεριφοράς, με στοιχεία συλλογιστικής, μάθησης και προσαρμογής στο περιβάλλον ενώ συνήθως εφαρμόζεται σε μηχανές ή υπολογιστές ειδικής κατασκευής.
«Οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν κάποιες θεμελιώδεις αλήθειες για όλες τις μορφές τεχνητής νοημοσύνης», λέει ο Curby AlexanderPhD, καθηγητής επαγγελματικής πρακτικής στο TCU College of Education.
Αυτό το στατιστικό μοντέλο εξελίσσεται και «εκπαιδεύεται» από ανθρώπους χρησιμοποιώντας εκατομμύρια αρχεία δεδομένων. «Κατά συνέπεια, τα δεδομένα που εισέρχονται και εξέρχονται από την εφαρμογή AI μπορεί να είναι ελαττωματικά, κατεστραμμένα, ανακριβή και ελλιπή. Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε την κρίση μας για να προσδιορίσουμε την ακεραιότητα και τη χρησιμότητα των πληροφοριών που δημιουργούνται από την τεχνητή νοημοσύνη», εξηγεί ο Δρ Alexander.
Πώς μπορεί να επηρεαστούν τα παιδιά από το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης
Οι Gen Z και Gen Alpha πρέπει να κατανοήσουν τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στην ανάλυση δεδομένων, την εξατομικευμένη μάθηση, την αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων και τις δημιουργικές διαδικασίες. Αυτό υποστηρίζει η Lynn Rogoff, MFA, επίκουρη αναπληρώτρια καθηγήτρια στο New York Institute of Technology (NYIT) τονίζοντας πώς πρέπει επίσης να μάθουν πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να ενισχύσει τις ανθρώπινες ικανότητες αντί να τις αντικαταστήσει.
Πιο συγκεκριμένα, οι Gen Z και Gen Alpha καλούνται να κατανοήσουν εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης σε τομείς όπως η εξατομικευμένη μάθηση, η υγειονομική περίθαλψη, η βιωσιμότητα. Οι σημερινοί μαθητές άλλωστε είναι αυτοί που θα εξελίξουν τις νέες χρήσεις της τεχνητής νοημοσύνης στο μέλλον.
Όσον αφορά τις μελλοντικές εφαρμογές και θέσεις εργασίας, η Lynn Rogoff εκφράζει τη βεβαιότητα ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι παρούσα σε όλους τους κλάδους. «Οι θέσεις εργασίας στην επιστήμη δεδομένων, τη μηχανική τεχνητής νοημοσύνης, την ανάπτυξη ηθικής τεχνητής νοημοσύνης και τους δημιουργικούς τομείς που υποστηρίζονται από την τεχνητή νοημοσύνη θα έχουν μεγάλη ζήτηση», λέει προσθέτοντας: «Ακόμα και οι παραδοσιακοί ρόλοι θα απαιτήσουν την κατανόηση του τρόπου εργασίας παράλληλα με τα εργαλεία AI».
Τεχνητή νοημοσύνη στο σχολείο
Η έρευνα αποκάλυψε την ανάγκη να εκπαιδεύονται περισσότερο οι μαθητές για το τι είναι πραγματικά η τεχνητή νοημοσύνη – ότι δηλαδή είναι κάτι περισσότερο από ένα chatbot ή ένα εργαλείο γραφής, έρευνας ή σχεδίασης. Αντίθετα, πρέπει να μάθουν πώς λειτουργεί η γενετική τεχνητή νοημοσύνη και πώς μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν τώρα και στο μέλλον.
Ειδικότερα, η Lynn Rogoff λέει ότι ορισμένα πρόσθετα πράγματα που πρέπει να μάθουν οι μαθητές, περιλαμβάνουν:
Βασικά στοιχεία αλγορίθμων AI
Μηχανική μάθηση
Νευρωνικά δίκτυα
Ηθική AI
Προκατάληψη στο AI
Κοινωνικές επιπτώσεις των τεχνολογιών AI
Δεξιότητες κριτικής σκέψης για την αξιολόγηση των πληροφοριών που δημιουργούνται από AI
Ο Δρ. Alexander τονίζει ότι οι μαθητές καλό είναι να συνειδητοποιήσουν τι κάνει καλά η τεχνητή νοημοσύνη, όπως η παροχή άπειρων ιδεών, η δημιουργία περιγραμμάτων και η περίληψη πληροφοριών και να τη χρησιμοποιούν ως υποστήριξη και όχι ως υποκατάστατο της ανθρώπινης γνώσης και συλλογισμού.
Προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση
Οι περισσότεροι γονείς γνωρίζουν ότι ενώ η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα σημαντικό εργαλείο που αλλάζει τον κόσμο, δεν είναι επίσης τέλειο – και μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ανήθικους τρόπους.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι περίπου το 70% των γονέων πιστεύει ότι χρειάζονται σαφείς οδηγίες για την τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση ενώ το 84% τονίζει τη σημασία της διδασκαλίας της ηθικής της τεχνητής νοημοσύνης παράλληλα με τις τεχνικές δεξιότητες.
Πώς χρησιμοποιούν οι μαθητές την τεχνητή νοημοσύνη
Μια πρόσφατη αναφορά από το Common Sense Media έδειξε ότι ενώ οι νέοι αντιλαμβάνονται τις δυνατότητες των πλατφορμών τεχνητής νοημοσύνης που δημιουργούνται, μπορεί να μην κατανοούν πλήρως τις παγίδες.
Για παράδειγμα, οι έφηβοι χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη πιο συχνά για βοήθεια σε εργασίες (53%) με το 46% αυτών να λένε ότι το κάνουν χωρίς την άδεια του δασκάλου. Τη χρησιμοποιούν επίσης για να καταπολεμήσουν την πλήξη τους (42%) και να μεταφράσουν κάτι από τη μια γλώσσα στην άλλη (41%). Μπορεί ακόμη και να δημιουργήσουν περιεχόμενο για να περάσουν την ώρα τους, να σχεδιάσουν δραστηριότητες και να ζητήσουν συμβουλές υγείας.
«Ένα πράγμα που έχουν παρατηρήσει οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στη μάθηση αρκεί οι μαθητές να επικεντρώνονται στη μαθησιακή διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα», υποστηρίζει ο Arman Jaffer ιδρυτής/διευθύνων σύμβουλος της Brisk Teaching που υποστηρίζεται από AI.
Αντί να ζητούν οι μαθητές από το ChatGPT μια απάντηση ή να γράψει ένα ολόκληρο δοκίμιο, μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικό εάν χρησιμοποιείται για παροχή ιδεών, λήψη σχολίων ή βοήθεια στη μελέτη.
«Καθώς η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη ενσωματώνονται περισσότερο στην τάξη, είναι θεμελιώδες να διασφαλίσουμε ότι οι μαθητές εκπαιδεύονται σωστά σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, ώστε να είναι προετοιμασμένοι για έναν κόσμο όπου θα είναι παρούσα σε ό,τι κάνουν», επισημαίνει η Leticia Barr, ιδρύτρια του TechSavvyMama. «Το να γνωρίζουν πώς η τεχνητή νοημοσύνη είναι παρούσα στη ζωή τους, τον τρόπο που λειτουργεί και πώς να αξιοποιήσουν καλύτερα τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για εκπαιδευτικό όφελος είναι πιο σημαντικό από την απαγόρευσή της»,προσθέτει.
mothersblog.gr